« Onderzoek Rapenburg PlazaKiekhok voor Tom Verheijen »

Het Scheepvaartmuseum

11-11-11

Het Scheepvaartmuseum

Scheepvaartmuseum_Page_1

Scheepvaartmuseum_Page_2

Van augustus tot november 2011 heb ik Onderzoek/stage gelopen bij Rapenburg Plaza, een bedrijf gespecialiseerd in lichtontwerp en showcontrol. Hierbij heb ik veel locaties gezien, veel geleerd en veel zelf kunnen doen. Aan de hand van deze verslagen probeer ik een beeld te schetsen van wat ik zoal ben tegengekomen. De locatie waar ik het meest geweest ben is het Scheepvaartmuseum, op 2 oktober voor het publiek weer open gegaan in Amsterdam. Dit verslag gaat daarover.

 

 

Vervolg:

 

Welkom, in het Scheepvaartmuseum!

 

Dit monumentale pand is 's lands zeemagazijn, in 1656 gebouwd in opdracht van de admiraliteit van Amsterdam en omstreken. Mannen als die van Michiel de Ruyter beschermden de wateren en de VOC, in dit magazijn hielden zij voorraden van zeil en touw, kanonnen en kanonskogels. Zoveel gewicht dat er schuine steunbalken aan de zijkanten gemaakt moesten worden.

Tegenwoordig, na de tweede verbouwing sinds het museum zijn intrek genomen had in dit pand in 1973, is het gebouw opnieuw vol geraakt. Nu echter met 175 vitrines voor objecten, 106 AV spelers, 72 projectoren, 32 schermen, 3.230 onafhankelijk bestuurbare lichtarmaturen, 200 speakers op 74 versterkers, knoppen, sensoren en detectoren op 118 interfaces en serverparken met 74 computers.

lichtontwerpers.nl . 01[DvR] HSM . 14[DvR] HSM . 15

 

RapenburgPlazalogo

 

Rapenburg Plaza

Rapenburg Plaza (RP) was bij dit project verantwoordelijk voor een groot deel van de plaatsing van apperatuur, overall coördinatie, netwerk ontwerp, lichtsturing en showcontrol. Alle exposities starten 's ochtends automatisch op en sluiten af als het publiek weg is. Filmpjes gaan spelen als iemand voor een scherm staat, of een deur gaat automatisch open als een film is afgelopen. Als een beamerlamp aan vervanging toe is, laat de computer dat weten. Als iets niet functioneert kan dat op afstand worden gerepareerd.

 

[DvR] HSM . 21[DvR] HSM . 23[DvR] HSM . 24

 

Montage periode

Het museum is geopend op 2 oktober, mijn stage begon half augustus, dus ik heb precies de afrond fase / montage mee kunnen maken. In de laatste maanden werden namelijk alle details nog aangelegd en het grote geheel geprogrammeerd. Sunke Puell, mijn stagebegeleidster vanuit RP, deed de productie bij dit project. Door met haar mee te lopen heb ik in korte tijd veel van het complete maakproces mee gekregen.

 

[DvR] HSM . 31[DvR] HSM . 32lichtontwerpers.nl . 05

 

Opstart fase

Na de opening is er veel gebeurd in het museum, naast de 6000-bezoekers-per-dag-herfstvakantie, Ako Literatuurprijs, MuseumN8 en vele andere evenementen moest het museum open voor publiek en blijven draaien. De eerste tijd was er daarom de hele dag minstens één iemand van RP in het museum om alle aparatuur in de gaten te houden en werden er in de avonduren de puntjes op de i gezet.

 

[DvR] HSM . 58rapenburgplaza.com . 24[DvR] HSM . 02

 

Het nieuwe scheepvaartmuseum

Er is veel veranderd in HSM, meest opvallende is misschien nog wel de enorme overkoepeling van de binnenplaats, met meer dan 800 LEDjes. Maar hier heeft RP dan weer niet zoveel mee te maken, dat is het domein van Bourgonje en Visual Productions.

Al heb ik wel uitgezocht hoe het syteem werkt en thuis softwaretechnisch gesimuleerd. Een Canvix Matrix Server, die ik dan aanstuurde met TCP strings vanuit Medialon. Werkte perfect. Het leek me interessant om zo twee systemen te koppelen en het licht in de koepel aan showcontrol te kunnen hangen, maar gezien hun machines DCHP rondsturen en zo zijn zij gescheiden met een gateway (bla bla). Komt er op neer dat het leuk was om eens uit te zoeken maar hier niet gaat werken. [EDIT: Uiteindelijk is het wel gelukt met Koen te Poele]

[DvR] HSM . 07Maar wat deed RP dan wel? En wat deed ik daarbij?

Heel veel. Persoonlijk heb ik denk ik 80 procent van het hele gebouw gezien. Wat veel is, ben zelfs op plekjes geweest zoals de foto hier links, die zeldzame plekjes die niet gerenoveerd zijn. (Denk dat dit zelfs de enige is). Om dit verhaal nog enige vorm van structuur te geven deel ik het gewoon in per ruimte, vertel ik wat ik daar tegen kwam, met wie ik daar werkte en wat me opviel, als een soort virtuele rondleiding.

Dat is sowieso een van mijn leerdoelen, het geven van rondleidingen. Dat is uitgegroeid tot een evenement wat plaats zal vinden op woensdag de 16e. Tot dusver heb ik me meer gefocussed op mijn andere doelen, vooral 'de RP technieken leren kennen' en 'het verschil tussen theater en musea ervaren'. Later kwam daarbij nog mijn vierde leerdoel, 'tekenen en ontwerpen', maar dat vooral bij andere projecten, zie daarvoor de andere verslagen.

 

Kattenzolder

Sunke PuellVooral de eerste weken in het museum ging het vooral om 'de technieken leren kennen'. Daarvoor liep ik veel mee met Sunke Puell, de hoofd produktie van RP. Zij heeft ook de OTT gedaan en onder andere voor Olafur Eliasson gewerkt.

 

Tony ter Neuzen

Onze uitvalsbasis was de Kattenzolder, een kleine ruimte vlakbij de ingang, anders dan de naam doet vermoeden op de 1e verdieping. Meestal was Tony ter Neuzen hier te vinden, verbonden met de matrix, zijn zelf ontworpen computer netwerk wat het hele museum bestuurde. Hij was tot voor kort hoofd techniek van Acda en de Munnik. Af en toe bij troubleshooten mocht ik met hem mee in zijn geheime domeinen, de SERs en de MER, de ruimten vol 19" kasten met patchpanelen, kabels en servers. Als je tijdens het bouwen iets wilde teste, hoefde je alleen maar met je smartphone op zijn linux machine in te loggen en je kon alles starten wat je maar wilde.

[DvR] HSM . 53[DvR] HSM . 06

 

[DvR] NAi . 38

 

Zelf heb ik ook de nodige tijd in op de Kattenzolder doorgebracht, zoals hier, waarbij ik een 9 pins seriele kabel aan het solderen ben t.b.v. sturing van een touchscreen.

 

 

 

 

Tekeningen

[DvR] HSM . 27Nog een kleine kanttekening, op verschillende pagina's van dit verslag staan tekeningen van de technische systemen in het museum. Componenten projecties en aansluitschema's. Die staan daar omdat ik die zelf getekend heb, in Vectorworks en Omnigraffle, in opdracht van Rapenburg Plaza. Ze staan er enkel in lage kwaliteit JPG en bevatten geen (al te) vertrouwelijke informatie. Hiervoor is toestemming van RP.

[DvR] HSM . 54

De tekeningen zitten in de netwerk handleiding,  naast vertrouwelijke details over het netwerk en technische systemen. Wegens geheimhouding laat ik me hier niet uit over de details hiervan. Ook om die reden zal dit verslag sporadisch wat kort en bondig lijken, maar eventueel zal er meer te lezen zijn in het stageverslag voor mijn docenten.

 

 

 

 

 

De Rondleiding

P1: Welkom, introductie

P2: BG-NO: MXP, de Zeereis

P3: V1-ZO: Globes, modellen en glazipo

P4: V2-ZO: Navigatie, ornamenten en albums

P5: V2-NO: Maritieme Meesters

P6: V1-ZW: De Walvisvaart

P7: V1-NW: De Gouden Eeuw

P8: V2-ZW: MyExpo en KXP, Circus Zee

P9: V1-NO: Haven 24/7

P10: En verder?

 

Pagina's: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10

Feedback in afwachting van moderatie

Deze post heeft 1 feedback wachtend op goedkeuring...

Plaats commentaar


Jouw e-mail adres zal niet worden getoond op deze site.

Jouw URL zal worden weergegeven
(Enters worden <br />)
(Naam, email & website)
(Sta gebruikers toe om contact met je op te nemen via een berichtformulier (je E-Mail wordt niet getoond.))






Juli 2022
Maa Din Woe Don Vrij Zat Zon
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31



Search




Rss linkje