Mijn eerste klus als freelancer was de Zeezicht in de MixMax, nieuwe expositie in Tropenmuseum Junior voor Rapenburg Plaza. In een van de ruimtes in die expositie kan je in een strandstoel, luisterend naar speciale radio berichten op een koptelefoon, uitkijken over de zee.
Mijn taak was het keystonen en edgeblenden van de content. Het filmpje van de zee moest verdeeld worden over drie projectoren. De mediaspelers hebben geen edgeblend functie dus dat moest ik met de hand in de content doen (After Effects). Daarvoor heb ik eerst een stelgrid gemaakt (zie foto).
Daarnaast gaat de expositie over Brazilie, maar is het filmpje opgenomen in Nederland. Daarom heb ik een aantal kleurfilters toegepast om het wat zonniger te maken.
De oplettende lezer bemerkt enige radio stilte (om in hippe politieke termen te spreken) op mijn website, dat klopt. Op het moment ben ik bezig met het grote S woord, wat begint met scr en eindigt op iptie...
Hallo, ik ben Dave
Ik heb onderzoek gedaan bij Rapenburg Plaza
'Lees meer', dan stel ik je aan wat mensen voor!
Van augustus tot november 2011 heb ik Onderzoek/stage gelopen bij Rapenburg Plaza, een bedrijf gespecialiseerd in lichtontwerp en showcontrol. Hierbij heb ik veel locaties gezien, veel geleerd en veel zelf kunnen doen. Aan de hand van deze verslagen probeer ik een beeld te schetsen van wat ik zoal ben tegengekomen. De locatie waar ik het meest geweest ben is het Scheepvaartmuseum, op 2 oktober voor het publiek weer open gegaan in Amsterdam. Dit verslag gaat daarover.
Tom Verheijen was lid van de DLA voor het met RP samen ging en vormt met Pelle Herfst de lichtontwerpers delegatie van Rapenburg. Net als wij heeft hij gestudeerd aan de OTT. Voor een dansvoorstelling met als thema IJdelheid heeft hij ooit het Kiekhok gemaakt. Dat is een fotohokje zoals je wel vaker ziet staan op bijvoorbeeld Centraal Station, behalve dat je voor het maken van je foto vragen moet invullen. Vragen over ijdelheid. Aan de hand van je score op die vragen, en dus hoe ijdel je zelf bent eigenlijk, wordt een belichting gemaakt. Diaprojectoren projecteren dan ook een beeld op je gezicht.
Hij heeft mij gevraagd om dit project weer wat leven in te blazen.
Sierk Janszen heeft na een tijd als muzikant en geluidstechnicus zijn leven gewijd aan de technieken van showcontrol. Samen met Rutger van Dijk richte hij het showcontrol bedrijf Ground Zero op, wat later samen ging met de DLA (Dutch Lighting Designers Association), wat Rapenburg Plaza werd. Zelf is hij de bedenker van de Kiss Box.
Hem vroeg ik of hij me wat meer wilde leren over showcontrol, toen gaf hij mij dit boek te leen, de bijbel van Huntington, waarin zelfs naar hem verwezen wordt. Hierin staat alles van UDP tot RS232, van ontwerpmethodiek tot het verschil LTC/VTC SMPTE.
Pelle Herfst en Tom Verheijen zijn de lichtontwerpers van RP. Na een lange carriere als belichter, onder andere in theater, maar ook met zijn eigen filmbus (bus gevuld met lichtarmaturen om films mee te belichten), en de Perspektiefprijs, stond Pelle aan de basis van Rapenburg Plaza.
Een aantal keer heeft Pelle mij op sleeptouw genomen naar zijn klussen, zie:
NB: de tekeningen heb ik gemaakt of gereviseerd op zijn laptop, Pelle heeft toestemming gegeven voor het publiceren hiervan.
P2: JP den Tex, Fijnhouttheater Amsterdam
P3: NAi, Rotterdam
P4: Purper, Kennemertheater Beverwijk
Paul heeft net als ik gestudeerd aan de TU Delft, waarna hij een bedrijfje is begonnen in interactieve media. Binnen RP doet hij veel met video en programmeert hij Action Scripts in Flash. Veel showcontrol dingen worden gedaan met Medialon, wat heel duur is. Vaak is het handiger om interfaces te bouwen met Flash, wat ook gewoon UDP kan sturen en zo.
Een aantal keer heeft hij me ook op sleeptouw genomen.
:: Volgende >>